PRO HUDEBNÍKY

Protože jsme nahrávací studio velmi cenově dostupné, nebývá výjimkou, že u nás pořizují své snímky i kapely a interpreti, kteří své první zkušenosti z nahrávání ve studiu teprve získávají. A právě těm je určena tato sekce. Zkušenější hudebníky příspěvek jistě neurazí.

Nahrávání ve studiu najednou či postupně?

Nejprve je třeba se rozhodnout, zda chcete natáčet všichni najednou, živě, či po jednotlivých partech anebo chcete-li vhodně nakombinovat oba postupy. Tyto varianty mají svá pro a proti.

Nahrávání ve studiu živě

Výhodou nahrávání ve studiu všech hudebníků naráz bude jistě to, že jste na to zvyklí. Můžete na sebe lépe reagovat a docílit přirozenější dynamiky skladby. Bude také snazší docílit toho, aby vaše skladby měly atmosféru a zněly tak, jak to znáte ze svých koncertů. Některé nepřesnosti se mohou lépe ztratit a výsledný dojem se dožene právě onou syrovostí a neučesaností nahrávky.

Nevýhodou jsou naopak přeslechy, které vznikají tím, že do mikrofonů které snímají váš nástroj víceméně prolézají i zvuky které produkuje váš soused. (Samozřejmě ne všechno se musí snímat mikrofonní cestou a ne všechny zdroje zvuku musí být v jedné místnosti, je to případ od případu.) Tento problém je tak spojený s menší možností ekvalizace, editace, zpracování zvuku a tak je do jisté míry nemožné dosáhnout stejně čistého a kvalitního výsledku jako u záznamu po stopách. Možnost střihu a klonování partů je také značně omezena.

Můžete se tak dostat do situace, kdy skladbu budete přehrávat znovu a znovu, neboť pokaždé udělá chybu někdo jiný a bude nutné pokusy stále opakovat. Není proto dobré, v tomto případě obzvlášť, podceňovat přípravu. Na druhou stranu, máte-li zatím jako celek nepřekonatelný problém s rytmickou precizností, bude vaše nahrávka v tomto případě znít kompaktněji než vrstvení jednotlivých partů postupně.

Často se sahá po kompromisním řešení, kdy se např. základ kapely nahraje jako celek a poté se po stopách dotáčí zpěvy a sólové party.

 

Nahrávání ve studiu po stopách

Nahrávání ve studiu po stopách naopak umožňuje nepřeberné možnosti při editaci. Snad s výjimkou bicí soupravy a některých jiných provázanějších partů lze snadno střihat, opravovat, klonovat, zdvojovat, (zejména točíme-li s metronomem), dolaďovat a různě upravovat výsledný zvuk. Výsledek bude proto čistší a konkrétnější. Jednotlivé party se budou vzájemně méně „maskovat“. A navíc bude mít každý z vás čas nahrát v klidu jen svůj nástroj a zároveň i prostor pro eventuální změny v aranži či na další dotáčky. Díky zmiňovaným možnostem editace – zejména máte-li šikovného bubeníka – můžete také dosáhnout profesionálně precizního výsledku, který byste jinak na živo předvedli jen s velkými obtížemi nebo vůbec. Zajímavým kladem je i to, že jste-li časově omezeni, není v tomto případě nutná neustálá přítomnost všech hudebníků u natáčení.

Problémem může být naopak ona zmiňovaná čitelnost, neboť všechny nepřesnosti více vylezou, je tedy třeba se jimi opravdu důkladně zabývat. A pro mnohé může být nepříjemný právě i onen nezvyk hrát odděleně. Někdy bývá těžší zachovat ducha vaší hudby. Hrajete-li spolu, probíhá mezi vámi alchymie, která je zejména u některých souborů těžko napodobitelná, jste-li jen každý sám za sebe. Výsledek pak může působit trochu sterilně. Je to ale velmi, velmi individuální.

Použití metronomu v nahrávacím studiu

Natáčet v nahrávacím studiu do clicku, vám rozhodně doporučujeme, jste-li na to zvyklí a to zejména váš bubeník. Nejen z důvodu přesnosti, ale i proto, že se tak významně usnadní možnosti editace a ušetří tak mnoho času a tedy i vašich peněz.

Nemá-li ovšem váš bubeník s hrou na click zkušenost (či neomylnou přesnost v srdci) nemá to příliš cenu. Nahrávka pak bude kolísat podle toho, jak metronom doháníte či před ním utíkáte a výsledek bude ještě méně přesvědčivý, než když na něj rovnou rezignujete.

Používáte-li hojně úmyslné zpomalování a zrychlování tempa, je jeho využití také bezpředmětné.

Každopádně nepodceňte přípravu a zkoušejte s clickem delší čas před tím, než půjdete do nahrávacího studia – jak celé těleso, tak každý zvlášť. Uvědomíte si lépe frázování a zvyknete si na přesnost (stojíte-li o ní). Může vám to ušetřit plno času a zbytečných nervů.

 

Nahrávání zpěvu

Buďte připraveni na to, že v nahrávacím studiu najednou vylezou všechny intonační nepřesnosti, kterých jste si ve zkušebně, nebo na pódiu vy ani posluchači nemuseli všimnout. Tréma z nahrávání, kterou někteří pociťují, vám také nebude příliš pomáhat. Vězte ale, že i největší profesionálové při natáčení ve studiu opravují, střihají a dolaďují své hlasy. Je tedy v pořádku a běžné, že to není hotové hned a na první dobrou. Zpěv stojí většinou v první linii pozornosti posluchače a je tedy třeba věnovat mu patřičnou pozornost a vyhradit si na něj dostatek času a energie. Chystáte-li se pořizovat zpěvové party ve čtyři ráno dvě hodiny před odjezdem poté, co jste od osmi od rána nahrávali vozembouch, rovnou na to raději zapomeňte. 

Přestože se některé mírné intonační nedostatky dají opravit a problematická místa nastřihat, určitě se na natáčení nachystejte. Příliš dolaďovaný, nastřihaný a přeefektovaný zpěv nezní přirozeně a ztrácí na výrazu. Na výrazu ztratíte i tím, že se budete na poslední chvíli příliš soustředit na intonaci a rytmus a zpěv bude neuvolněný, méně charismatický.

Doporučujeme proto zejména uvědomit si již předem intervaly které zpíváte, zkusit si je například s nějakým nástrojem (nejlépe klávesovým z důvodu přesného ladění) a složitější místa trénovat. Pomůže i nějaké dechové cvičení, rozezpívat se či v malém množství alkohol, ale po tom sahejte, až když vyčerpáte předchozí možnosti. A vezměte si texty, pro jistotu.

Zmapujte si také dynamiku zpěvu. Kde zrovna řvete, šeptáte či zpíváte naplno, polohlasem, neboť lepší bude tyto party oddělit a kvůli nastavení citlivosti mikrofonu je nazpívat zvlášť.

 

Se strunným nástrojem do nahrávacího studia

Natáhněte si nové struny. Nejen kvůli zvuku, ale i lepšímu ladění. A alespoň jedny rezervní, kdybyste se příliš rozvášnili. U nákladnějších baskytarových strun se nouzově používá alespoň jejich “vyprání“, zvuk se částečně vrátí. Seřiďte si, či nechte si od profesionála seřídit nástroje tak, aby měly pohodlný dohmat a zároveň nikde nedrnčely a hlavně aby vám ve všech polohách ladily (seřízení oktáv). Můžete s tímto problémem ztratit neuvěřitelně mnoho času.

U elektrických nástrojů zkontrolujte, zda vám nechrastí potenciometry, nemáte uvolněný výstup, či špatný kontakt. U aktivek a elektro – akustik dejte novou baterii.

Nemáte-li příliš kvalitní nástroj, zvažte zapůjčení zvukově podobného, ale lepšího pro účely nahrávání. Může se vám stát, že si za pár let pořídíte lepší nástroj a bude vás mrzet nuzná kvalita, se kterou jste se nyní spokojili. Z hlediska celkové investice do vašeho díla může být částka vložená do zapůjčení zanedbatelná, ale rozdíl ve výsledku hodně významný.

Často se např. u elektrických kytar také používá zdvojování partů, aby se dosáhlo hutnějšího barevnějšího zvuku. Máte-li např. kytaru s humbuckery, můžete si vzít ještě jinou se singly (či naopak) a můžete tak vhodně podpořit a obohatit váš zvuk. Nebo prostě přepnete na jiný snímač, či pozměníte ekvalizaci, efektování atd. Zkuste si to promyslet.

Věnujte podobnou péči nástrojové aparatuře, zkontrolujte potenciometry, u elektronkových aparátů lampy, čas od času je třeba je vyměnit. Nástrojové kabely vezměte kvalitní a spolehlivé. U efektů nezapomeňte nové baterie nebo kvalitní adaptéry.

Nahrávací studio Slámarecords vám může nějaké nástroje, efekty a aparatury po předchozí dohodě zapůjčit či zprostředkovat jejich zapůjčení z okruhu spřízněných hudebníků za rozumný poplatek. Nebojte se proto na nás obrátit.

Bicí nástroje v nahrávacím studiu

Kvalitně zahrané a zaznamenané bicí jsou základním kamenem nahrávky. Nahrávací studio Slámarecords jim proto věnuje speciální péči. S nadsázkou by se dalo říct, že podle bicích nejlépe poznáte úroveň nahrávacího studia, protože ty zásadně determinují celkový dojem ze záznamu. Vrzající šlapka, nedotažené a uvolněné šrouby na korpusech, vibrující mechanika, staré blány, špatně naladěné bubny, zdecimovaný struník na virblu, to všechno se může neblaze podepsat na výsledku. Věnujte tomuto proto nemalou pozornost.

Nahrávací studio Sláma records vám také nabízí kvalitní bicí soupravu PDP Platinum drum set k zapůjčení za amortizační poplatek. K dispozici máme také tamburínu a bonga, po předchozí dohodě lze zapůjčit od externistů i např. džembe, cachon apod. Pracujeme na přání i se samplovacími technologiemi a triggeringem.

Na bubeníka (vedle zpěváka) jsou v celém procesu kladeny největší nároky ohledně precizní hry, neboť možnosti střihu a oprav jsou v případě bicí soupravy značně omezené. Nepodceňujte tedy dostatečné nacvičení partů s metronomem a v případě, že se rozhodnete pro nahrávání po stopách, naučte se skladbu zahrát bez ostatních či jen s pomocným nástrojem nebo zpěvem.

Ostatní nástroje v nahrávacím studiu

Rezervní plátky u saxofonů, klarinetů apod. Dechové nástroje by vám měli obecně ladit, čili mějte je seřízené. Kontakty a potenciometry u elektronických nástrojů by neměly zlobit. Máte-li tu možnost, neváhejte si někde půjčit kvalitnější nástroj. Zejména používáte-li simulace klasických klávesových nástrojů (klavír, hammond, rhodes piano), určitě se vyplatí vypůjčit si to nejlepší co je na trhu, výsledek bude stát za to. Některé lacinější nápodoby jsou skutečně velmi slabé a na studiové nahrávce to sakra uslyšíte. I s tím vám ale rádi pomůžeme a nástroj vám můžeme obstarat.

Kolik času si na nahrávací studio vyhradit?

Je to samozřejmě velmi individuální, ale počítejte s tím, že krom hledání optimálního zvuku a nahrávání samotného spolkne několik hodin na skladbu i mix a mastering – má-li to opravdu za něco stát. Jste-li časově či finančně limitováni, je nejlepší, určit si priority v tom, které skladby chcete mít hlavně zaznamenané, které jsou nejvíc reprezentativní a postupovat podle toho.

V nahrávacím studiu je největším nepřítelem dobrého výsledku spěch, neboť budete propadat stresu a navíc dělat kompromisy, které vás budou později mrzet. Mávnete nad nějakou tou drobnou chybičkou rukou, ale po čase s dalším a dalším poslechem, bude ono místo narůstat do obřích rozměrů a významně degradovat váš pocit z odvedené práce. To je tisíckrát ověřená zkušenost.

Je proto určitě lepší nahrát toho méně, ale zato tak, že ani po letech se za to nebudete stydět. A na co vám nevyjde čas, můžete zaznamenat jindy a také dobře. Za největšími deskami populárních kapel jsou měsíce strávené v nahrávacím studiu a třeba i několikeré zpětné vracení se k mixu a masteringu a to i s dlouhým časovým odstupem, to kvůli perspektivě – nadhledu.

Závěrem

Přes to všechno, co se píše výše, mělo by být nahrávání ve studiu především radost a pohoda.

Je sice důležité být dobře připravený, ale to že vám něco nepůjde hned, je normální i u zkušených profesionálů a není tedy skutečně vůbec čeho se bát, vždycky se dá najít nějaké řešení. Proces nahrávání je především tvůrčí hra, ve které nejde o život a na kterou se můžete těšit.

Před očima vám poroste vaše dítě a to jak budete naladěni, se stejně jako u rodičů fyzických dětí projeví na tom, jaký váš potomek bude.

Klidně si vezměte sebou iniciační předměty, kterými se rádi obklopujete, vyžádejte si světlo, které je vám nejpříjemnější, vonné tyčinky, svíčky, oblíbenou značku piva, amulety, obrázky, plyšáky, poslechněte si před tím hudbu která vás dobře naladí, zkrátka je důležité cítit se fajn a my vás v tom rádi podpoříme.

Měli byste také dostatečně jasně vědět, co chcete svým dílem říct, jak má vaše hudba znít a jakou atmosféru do ní chcete dostat. Nenechte se proto oslnit nekonečnými možnostmi nahrávacího studia. Hlavně efekty a dotáčkami natolik, aby se vám nestalo, že to přeženete a vaší hudbu nakonec ani nepoznáte a vytratí se vám z ní to, co jí dělá autentickou a originální.

Méně je mnohdy více.

Je nanejvýš praktické donést si nějaké referenční nahrávky oblíbených umělců, abyste zvukaři přiblížili vaší přibližnou představu u tom, jak chcete, aby hudba zněla.

Rozhodnete-li se pořídit svůj projekt právě u nás, rádi společně s vámi uděláme všechno pro to, aby dílo mělo nejen sílu, ale i po formální stránce bylo perfektní.

Vypomůžeme vám i s produkcí, hostujícími hudebníky, zapůjčením instrumentů, popř. otextováním a nebudeme se vám bát říci svůj názor, přestože váš záměr pro nás bude stále tím nejzásadnějším.

Studio Sláma records je totiž nejen příjemné a levné nahrávací studio, ale především kvalitní nahrávací studio.

Napsat komentář